Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017

Μειοψηφίες 7ου Δημοτικού Συμβουλίου (21-03-2017)

Στο 7ο Δημοτικό Συμβούλιο του 2017 ένα από τα θέματα που κληθήκαμε να ψηφίσουμε είναι η λίστα με τις προτάσεις του Δήμου Καστοριάς προς την κοινοπραξία ΤΑΡ, η οποία θα χρηματοδοτήσει ενδεχομένως κάποια από αυτά.
Για να δημιουργηθεί η λίστα των προτεινόμενων έργων συστάθηκε μια επιτροπή αξιολόγησης η οποία με την σειρά της επεξεργάστηκε τις προτάσεις από τις τοπικές κοινότητες.
Στην επιτροπή αυτή ο δήμαρχος είχε δηλώσει ότι θα συμμετέχουν όλοι οι εκπρόσωποι των παρατάξεων, αλλά από την πλευρά της ελάσσονος αντιπολίτευσης τελικά η μόνη παράταξη που εκπροσωπήθηκε ήταν του κύριου Βασιλειάδη.
Έτσι δεν μας δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουμε το δικό μας σκεπτικό σχετικά με το πώς πρέπει να αξιοποιηθούν τα κονδύλια που τελικά θα αποδοθούν στον Δήμο Καστοριάς στα πλαίσια της εταιρικής ευθύνης της κοινοπραξίας.

Τις προτάσεις της επιτροπής μπορείτε να τις δείτε εδώ.

Είναι η ώρα λοιπόν να εξηγήσουμε ποιο είναι το σκεπτικό μας και γιατί καταψηφίσαμε ένα μεγάλο μέρος των προτάσεων.
Η μειοψηφία που καταθέσαμε είναι η εξής:
(ακολουθεί ανάλυση μετά το κείμενο της μειοψηφίας)



Μειοψηφίες 7ου Δημοτικού Συμβουλίου
(21-03-2017)



1ον: Επειδή θεωρούμε ότι αδίκως αποκλειστήκαμε από την συζήτηση και την διαδικασία κατάρτισης των προτάσεων προς την κοινοπραξία ενέργειας TAP
2ον: Επειδή η προσέγγιση των ΕΝ.ΔΗΜΟ. σε ότι αφορά την αξιοποίηση των χρημάτων της εταιρικής ευθύνης της κοινοπραξίας, έχει τεθεί σε εντελώς άλλη βάση με τις υπάρχουσες συμφωνίες.
3ον Επειδή πιστεύουμε ότι κάπου πρέπει να ομονοήσουμε ώστε να έχει ουσία μια συνολική πρόταση προς την κοινοπραξία ΤΑΡ:

Καταψηφίζουμε μερικώς και συγκεκριμένες προτάσεις από τον κατάλογο του πρακτικού της Επιτροπής αξιολόγησης των έργων ΤΑΡ.
Οι προτάσεις που ψηφίζουμε σε γενικές γραμμές έχουν να κάνουν με την ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα ή προτάσεων που είναι καινοτόμες και άπτονται του τομέα της ενέργειας ή της οικολογίας και αυτές που καταψηφίζουμε κυρίως με έργα αισθητικής αναμόρφωσης, τα οποία υπάρχουν κι άλλοι τρόποι να γίνουν, αλλά δεν τα θεωρούμε και μείζονος σημασίας.
Επίσης το σκεπτικό της αναλογικής ωφέλειας με βάση τους οικισμούς που διαπερνά ο αγωγός μοιάζει κάπως αυθαίρετος και προτιμούμε έναν αναλογικό τρόπο υπολογισμού με βάση την ωφέλεια όσο των δυνατόν περισσότερων δημοτών. Η λογική αυτή απορρέει από τους περιορισμούς στη δυνατότητα του ΤΑΡ να ικανοποιήσει όλα τα αιτήματα των τοπικών κοινωνιών ,που έτσι κι αλλιώς ερωτώνται σε ένα πλαίσιο "δημοσίων σχέσεων" της κοινοπραξίας, για να περιορίζει τις αντιδράσεις από την διέλευση του αγωγού και έχει κόστος στην εταιρική της εικόνα.
Εμμένουμε στην άποψή μας ότι αν κάτι πρέπει να κατασκευαστεί με χρήματα της ΤΑΡ ή να κατασκευάσει η ίδια η ΤΑΡ είναι ένα δίκτυο τηλεθέρμανσης που να συνδέει το δυνατόν περισσότερα σπίτια με μια μονάδα παραγωγής ενέργειας (είτε αυτή η παραγωγή γίνεται στη ΔΕΗ πχ, είτε προέρχεται από την "αναμονή" του αγωγού-ότι κι αν σημαίνει αυτό ως υποδομές-, είτε πρόκειται για τον εναλλακτικό τρόπο παραγωγής ενέργειας, που ανάγεται σε ισοδύναμο του φυσικού αερίου και έχουν προτείνει οι ΕΝ.ΔΗΜΟ.)


Συγκεκριμένα καταψηφίζουμε τα εξής έργα με τα ανάλογα εκτιμώμενα ποσά:



δ) Τοπική Κοινότητα Κορησού

Ανάπλαση περιοχής Τσάκωνης Τ.Κ. Κορησού
50.000,00
ζ) Οικισμός Βέργας

Κατασκευή στεγάστρου στον αύλειο χώρο του κτιρίου του συλλόγου Οικισμού Βέργας
50.000,00
3) Δημοτική Ενότητα Μακεδνών

α) Τοπική Κοινότητα Μαυροχωρίου

Ανάπλαση περιοχής Ναυτικού Ομίλου Τ.Κ. Μαυροχωρίου
50.000,00
Αποστραγγιστικά έργα αγροκτήματος Τ.Κ. Μαυροχωρίου
250.000,00
β) Τοπική Κοινότητα Δισπηλιού

Αναπλάσεις περιοχών Τ.Κ. Δισπηλιού
100.000,00
5) Δημοτική Ενότητα Αγ. Τριάδας

α) Τοπική Κοινότητα Χιλιοδένδρου - Ποριάς

Ανάπλαση κεντρικής πλατείας – Συντήρηση Δημοτικού Σχολείου Τ.Κ. Χιλιοδένδρου
50.000,00
Κατασκευή νέας παιδικής χαράς – Ασφαλτόστρωση Οικισμού Ποριάς
β) Τοπική Κοινότητα Τσάκωνης
50.000,00
Ανάπλαση εκκλησίας Αγίου Αθανασίου
30.000,00




6) Δημοτική Ενότητα Μεσοποταμίας

α) Δημοτική Κοινότητα Μεσοποταμίας

Συντήρηση κερκίδας γηπέδου ποδοσφαίρου –Κατασκευή στεγάστρου Δ.Κ. Μεσοποταμίας
100.000,00

• Ανάπλαση της περιοχής Δασάκι Μεσοποταμίας

50.000,00
7) Τοπική Κοινότητα Ιεροπηγής

Αγροτική οδοποιία Τ.Κ. Ιεροπηγής
150.000,00
8) Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Καστοριάς (Δ.Ε.Υ.Α.Κ.)


Επισκευή – βελτίωση αντλιοστασίου ύδρευσης Καλοχωρίου
Συμπλήρωση αποχετευτικού δικτύου Χιλιοδέντρου
Επέκταση δεξαμενής υδροδότησης Μεσοποταμίας – Κολοκυνθούς
40.000,00
72.000,00
85.000,00



Ψηφίζουμε ωστόσο την πρόταση για αλλαγή τίτλου και ποσού που κατατέθηκε στην συζήτηση του Δημοτικού Συμβουλίου από το "ΤΟΕΒ Αλιάκμονα" στην εγγραφή 5.α του καταλόγου έργων (Δημοτική Ενότητα Αγ.Τριάδας/Τοπική ενότητα Χιλιοδέντρου/Ποριάς), όπως αναφέρεται στο υπ.αριθ. Πρωτόκολλο 23/20-6-2016
1. Άμεση αντικατάσταση των εξεδρών των γεωτρήσεων
2. Εκκαθαρισμός των δεξαμενών υδρομάστευσης
και αύξηση του ποσού από 100.000 σε 200.000

Οι μη-ψηφισμένες προτάσεις είναι ύψους 1.127.000 Ευρώ, χρήματα τα οποία σε περίπτωση που είναι υπό διεκδίκηση, μπορούν να αξιοποιηθούν για την μελέτη και την κατασκευή δικτύου τηλεθέρμανσης, με πηγή την εναλλακτική μονάδα ή μονάδες βιοκαύσης/γεωθερμίας που έχουμε προτείνει.


Στο παραπάνω κείμενο που προσπαθήσαμε να συμπυκνώσουμε όσο γίνεται, τόσο τους λόγους καταψήφισης, όσο και να δώσουμε παράλληλα την δυνατότητα άλλων εναλλακτικών, δεν μπορούμε παρόλα αυτά να περιγράψουμε εκτενέστερα τις εναλλακτικές αυτές. Κάτι το οποίο είναι επίσης δύσκολο και στα δημοτικά συμβούλια όπου ο λόγος και ειρμός διακόπτονται συχνά, ενώ και η διαρκής ομιλία γίνεται κουραστική με αποτέλεσμα να χάνεται η πληροφορία στον "αέρα".

Η κοινοπραξία ενέργειας ΤΑΡ αποτελείται από τις μεγαλύτερες εταιρείες ενέργειας παγκοσμίως. Κατά συνέπεια διαθέτει ένα τμήμα δημοσίων σχέσεων στο οποίο επενδύει σοβαρά. Οι δημόσιες σχέσεις της περιλαμβάνουν ενέργειες που σκοπός τους είναι να την παρουσιάσουν ως έναν "καλό γείτονα" ή έστω ως έναν "αξιόπιστο συνεργάτη". Τέτοιες δράσεις είναι οι προπληρωμένες αποζημιώσεις από τις απαλλοτριώσεις καλλιεργήσιμων εκτάσεων και κεφάλαια "εταιρικής κοινωνικής ευθύνης" στις τοπικές κοινότητες. Μάλιστα μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες διαβούλευσης με τα τοπικά συμβούλια.
 
Βέβαια τα κεφάλαια αυτά είναι συγκεκριμένα και παραμένει ερώτημα προς την ΤΑΡ με ποια κριτήρια θα επιλέξει τελικά που θα επενδύσει την εταιρική της εικόνα και μέχρι τι ποσό είναι διατεθειμένη να ξοδέψει.
Αν θέλουμε να σχηματίσουμε πάντως μια πρώτη άποψη αρκεί να αναζητήσουμε το site της κοινοπραξίας.
Εκεί, κάπου αναφέρει ότι ένα από τα οφέλη που θα αποκομίσουν οι τοπικές κοινωνίες είναι από την "Επένδυση στην κοινωνία και στο περιβάλλον: επενδυτικά προγράμματα σε επίπεδο τοπικών κοινοτήτων".

Πως λοιπόν μπορούμε να δελεάσουμε την κοινοπραξία ΤΑΡ ώστε να "επενδύσει" στις τοπικές κοινωνίες (αλλά κυρίως στην εταιρική της εικόνα);
Πως μπορούμε να κάνουμε δημόσιες σχέσεις, στις δημόσιες σχέσεις της, μέσα από επωφελείς συμφωνίες τύπου win-win ως δήμος, περιφέρειες, θεσμοί;

Τα έργα που προτάθηκαν από την επιτροπή αποπνέουν μια λογική του "ότι αρπάξουμε καλό είναι", ή του "Ας τα ζητήσουμε όλα για να πάρουμε έστω τα μισά".
Προτάσεις όμως, όπως αναπλάσεις σε πλατείες, συντηρήσεις σχολείων ή κατασκευές για παιδικές χαρές, πέρα από το ότι είναι μέσα στις αρμοδιότητες του Δήμου ή της Περιφέρειας ή ακόμα και άλλων θεσμικών κρατικών δομών γιατί να τις χρηματοδοτήσει η ΤΑΡ; Τι ουσιαστικό έχουν να προσφέρουν στην εικόνα της κοινοπραξίας που μακροπρόθεσμα θα αυξήσει τα κέρδη της;
Ακόμα και τα έργα που ψηφίσαμε χάριν συνεννοήσεως και σεβασμού στις απόψεις των τοπικών κοινοτήτων και αφορούν τα ΤΟΕΒ και τον πρωτογενή τομέα άραγε θα έχουν κάποια σημασία για την κοινοπραξία ΤΑΡ;
Γιατί δυστυχώς πρέπει να προσπαθήσουμε να σκεφτόμαστε όπως σκέφτονται οι ιθύνοντες της κοινοπραξίας. Δηλαδή με την λογική του εμπορικού τους κέρδους.
Πώς λοιπόν αυτό το εμπορικό κέρδος μπορούμε να το εκμεταλλευτούμε αμοιβαία;

Κατά την γνώμη μας πολλά από τα υποτιθέμενα οφέλη που βαυκαλίζεται η κοινοπραξία ότι θα προσφέρει, είναι απλά κουραφέξαλα! 'Οπως πχ. ο ισχυρισμός της προσφοράς τεχνογνωσίας! Στον κόσμο των εταιρειών η τεχνογνωσία είναι ένα σπουδαίο είδος "πνευματικού" εμπορεύματος, κατοχυρωμένου με πατέντες που αγοράζονται πανάκριβα ή κλέβονται μέσα από την εμπορική κατασκοπεία. Η ιδέες σήμερα είναι πολύ ακριβές για να χαρίζονται ως "τεχνογνωσία".

Παρόλα αυτά κάτω από έναν γενικό τίτλο της "ενίσχυσης του πρωτογενούς τομέα με σύγχρονα συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας" ίσως πολλά από αυτά τα "υποέργα" της κάθε τοπικής κοινότητας να είχαν μια ελπίδα χρηματοδότησης.

Η δικιά μας πρόταση έχει δύο σκέλη. Το ένα σκέλος έχει να κάνει με μια υβριδική πρόταση παραγωγής ενέργειας, την οποία έχουμε ήδη δημοσιεύσει και υποστηρίξει πολλές φορές στα δημοτικά συμβούλια. (Δείτε την εδώ)
Η πρόταση αυτή δεν εμπλέκει την κοινοπραξία ΤΑΡ, η οποία τώρα πιέζεται να αποφασίσει αν θα πρέπει να αφήσει κάπου εδώ κοντά αυτήν την πολυσυζητημένη "αναμονή", για την παροχή φυσικού αερίου.

Μόνο που η πολύπαθη "αναμονή" δεν αρκεί για να πάρει η Καστοριά φυσικό αέριο. Όπως δεν αρκεί να περνάει ένας πυλώνας υψηλής τάσης της ΔΕΗ πάνω από το σπίτι σας για να πάρετε ρεύμα κατευθείαν στην πρίζα της τηλεόρασης.
Χρειάζεται ένα πλήθος υποδομών που θα μετατρέπει το σχεδόν "υγροποιημένο" φυσικό αέριο του αγωγού ΤΑΡ, σε αέριο βιομηχανικής, εμπορικής και οικιακής χρήσης.
Αυτό απαιτεί τεράστιες επενδύσεις και υποδομές. Θα μπορούσε να τις ξεκινήσει η ΔΕΠΑ (δείτε το site της εδώ), αλλά είναι στη λίστα του ΤΑΙΠΕΔ για να πουληθεί σε άλλους "επενδυτές".

Αν θέλουμε λοιπόν να δελεάσουμε την ΤΑΡ ώστε να συμμετάσχει σε κάτι που μακροχρόνια θα βοηθήσει τον δήμο της Καστοριάς, το οποίο αποτελεί παράλληλα πρόκληση και για την κοινοπραξία, επειδή είναι καινοτόμο και έχει να προσφέρει νέα τεχνογνωσία και στις δυο πλευρές (δήμος και ΤΑΡ), τότε πρέπει να δούμε σοβαρά την πρόταση των ΕΝ.ΔΗΜΟ.
Η χρηματοδότηση και η δημιουργία ενός δικτύου τηλεθέρμανσης και η βοήθεια του ΤΑΡ σε αυτό το εγχείρημα θα εκπληρώνει έναν από τος βασικούς στόχους που όλοι έχουν δεσμευτεί να βάλουν. Την καταπολέμηση της λεγόμενης "ενεργειακής πενίας" [1] και την μείωση των εκπομπών του CO2 μέχρι το 2020.
Έτσι η Καστοριά με οποιονδήποτε τρόπο και αν αποφασίσει να έχει τηλεθέρμανση (είτε με την πρότασή μας, είτε με επενδυτή-διανομέα φυσικού αερίου) θα έχει έτοιμες υποδομές που θα κάνουν την θέρμανση φτηνή και φιλική στο περιβάλλον.

Διαφορετικά, θα πρέπει να αποσβέσει μια τεράστια επένδυση που θα περιλαμβάνει την μετατροπή του φυσικού αερίου, την εγκατάσταση του δικτύου τηλεθέρμανσης και το κέρδος του διανομέα, με πιθανότερο σενάριο να πει το "φυσικό αέριο" "χειρότερο κι από πετρέλαιο" 


[1]
Η ενεργειακή πενία αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά κοινωνικοοικονομικά
προβλήματα του 21ου αιώνα. Η καταπολέμηση της αποτελεί κοινωνική
προτεραιότητα. Ως ενεργειακή πενία ορίζεται η δυσκολία ή η αδυναμία διατήρησης των κατοικιών σε κατάλληλες συνθήκες θερμοκρασίας.
Με βάση τον διεθνή ορισμό της ενεργειακής πενίας, ενεργειακά φτωχός θεωρείται όποιος δαπανά για ηλεκτρισμό,θέρμανση και κλιματισμό, ετησίως, πάνω από το 10% του συνολικού εισοδήματός του.


----
Η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), είναι ένας από τους
βασικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η αρχή έγινε τον Δεκέμβριο του 2008 όπου με απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, εγκρίθηκε η πρόταση δέσμης μέτρων της Επιτροπής για την κλιματική αλλαγή.
Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, τα κράτη μέλη δεσμεύτηκαν σε τρεις βασικούς στόχους,

«α) την μείωση κατά 20% των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου (μεταξύ αυτών και το διοξείδιο του άνθρακα) μέχρι το 2020 σε σχέση με το 1990, β) την αύξηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας στο 20% της συνολικής κατανάλωσης έως το 2020 και γ) την εξοικονόμηση ενέργειας κατά 20% σε σχέση με τα προβλεπόμενα μέχρι το 2020 επίπεδα κατανάλωσης χάρη στη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας» και επιπλέον δύο ακόμα στόχους την χρησιμοποίηση βίο-καυσίμων για τις μεταφορές σε ποσοστό 10% και την λειτουργίας μια πραγματικά ανταγωνιστικής αγοράς ενέργειας.
Με νεότερη απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου την 23 Οκτωβρίου του 2014,οι ανωτέρω στόχοι διαμορφώθηκαν σε 40% μείωση των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, αύξηση σε 27% του στόχου για την χρήση Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και αύξηση σε 27% του στόχου για εξοικονόμηση ενέργειας.

[ΜεθοδολογίαΑνάπτυξης Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου στις Περιφέρειες της Ελλάδας.(Κωνσταντίνος Γ. Διονυσόπουλος)]

Σχετικές πηγές:


Η σελιδά της κοινοπραξίας ΤΑΡ
https://www.tap-ag.gr


Μια εμπεριστατωμένη μελέτη για την κοστολόγηση του Φυσικού Αερίου
ΜεθοδολογίαΑνάπτυξης Δικτύων Διανομής Φυσικού Αερίου στις Περιφέρειες της Ελλάδας.

Τιμολόγηση φυσικού αερίου στην Αττική (βλ. σελ 12)
Έγκριση Τιμολογίου για την χρέωση της Βασικής Δραστηριότητας Διανομής Φυσικού Αερίου του Δικτύου Διανομής Αττικής.

Χρήσιμο έγγραφο για τεχνικά θέματα
Υγροποίηση Φυσικού Αερίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου